«لاله» یکی از چهره‌های سال سینمای ایران
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 20677
تعداد مطالب : 41
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

ساپورت طرح دار بهاره نیکیتا
ساپورت طرح دار بهاره نیکیتا

در طی سالیان گذشته کم نبوده‌اند فیلم‌های سینمایی‌ که در ایران ساخته شده و سروصدای زیادی هم داشته‌اند، اما قطعا هیچ‌کدام به پای پروژه «لاله» نمی‌رسند، پروژه‌ای که گفته می‌شد «دست خدا پشت آن است» آنقدر حاشیه و شوک به سینمای ایران وارد کرد که آن را یکی از خبرسازترین چهره‌های سینمایی سال می‌توان دانست. 

 

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمانی که اسدالله نیک‌نژاد فیلم «لاله» را در پردیس سینمایی ملت کلید زد، اعلام شد که فیلمبرداری این پروژه سه ماه تا سه ماه و نیم طول خواهد کشید اما الان حدود یک سال از آن زمان می‌گذرد و نه تنها فیلمبرداری به پایان نرسیده بلکه کل پروژه به حالت تعلیق درآمده است، آن هم پروژه‌ای که عنوان فاخر را به دنبال خود یدک می‌کشید و قرار بود زندگی یک زن ایرانی (لاله صدیق) را که قهرمان مسابقات اتومبیلرانی است، روایت کند.

 

این فیلم میلیاردی از همان ابتدای کار با حاشیه‌های زیادی روبرو بود تا آنجا که گفته می‌شد پروژه با حمایت محمود احمد‌ی‌نژاد (رئیس جمهور سابق) و اسفندیار رحیم مشایی (رئیس دفتر رئیس جمهور وقت) آغاز شده است. با این حال و به هر ترتیبی که بود فیلمبرداری «لاله» ادامه پیدا کرد تا اینکه کار به مراحل پایانی رسید و بخش‌های باقی‌مانده فیلم با تغییر دولت و مسئولان سینمایی همزمان شد و این آغاز دور جدیدی از حاشیه‌های «لاله» بود.

 

فیلم سینمایی «لاله» تحت مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شد، اما با کنار گذاشته شدن شفیع آقامحمدیان (مدیر عامل مرکز) و آمدن محمد مهدی طباطبایی نژاد افشاگری‌هایی از این پروژه صورت گرفت که باعث تعلیق «لاله» شد.

 

طبق گفته طباطبایی‌نژاد در همان روزهای ابتدایی کارش، اسدالله نیک نژاد در جلسه‌ای با حضور او و پروانه پرتو (تهیه کننده فیلم) ادعا کرد که این پروژه سینمایی به مرکز گسترش تعلق ندارد بلکه مالکیت آن دراختیار یک شرکت کانادایی است. وی هم چنین ادعا کرد که لاله صدیق واجد حق رایتی است که خریداری نشده است و خودش (نیک‌نژاد) هم به عنوان کارگردان، حق رایت دارد که آن نیز خریداری نشده است.

 

همین ادعاها باعث شد طباطبایی‌نژاد با قاطعیت اعلام کند تا وقتی تکلیف پروژه و به ویژه مالکیت آن مشخص نشود، ریالی برای «لاله» پرداخت نخواهد کرد، این در حالی است که تا پیش از آن بیش از 6 میلیارد تومان خرج «لاله» شده بود و در حال حاضر حدود 30 دقیقه از فیلمبرداری آن باقی مانده است.

 

البته نیک‌نژاد که این فیلم را پر از معنویت و شعارهای انسانی معرفی می‌کرد و معتقد بود دست خدا پشت آن است، از هرگونه شفاف‌سازی درباره این فیلم استقبال و تاکید کرد که حرف‌هایش درباره کپی‌رایت به اشتباه برداشت شده است. وی هم چنین تاکید کرد همه کسانی که به او درباره‌ی «لاله» تهمت می‌زنند را می‌بخشد.

 

با این حال این پایان ماجرا نبود و چند روز بعد از این صحبت‌ها، تهیه‌کننده قبلی «لاله» یعنی علیرضا سبط احمدی هم افشاگری‌های تازه‌ای را درباره‌ی این فیلم مطرح کرد. 

 

او ضمن اشاره به افسانه بودن حضور رابرت دنیرو در این فیلم و تاکید براینکه جواد شمقدری و شفیع آقامحمدیان بر این مسئله اصرار داشتند که «لاله» بدون نیک نژاد نمی‌شود، از 350 هزا دلاری گفت که کارگردان «لاله» پس از دریافت از فارابی آن را برای حقوق منشی و عواملش در شرکتی که در کانادا و آمریکا برای پروژه کار کرده بودند، صرف کرده است.

 

به گزارش ایسنا،با وجود حمایت‌هایی که در دولت دهم از این پروژه سینمایی صورت می‌گرفت، رئیس جدید سازمان سینمایی در یکی از اظهارنظرهایش «لاله» را یک فرزند متولد شده‌ی ناقص الخلقه دانست و تاکید کرد که «این فیلم بسیار مناقشه‌برانگیز بوده و سینماگران و کمیسیون فرهنگی مجلس با ساخت آن مخالف بودند و باید تلاش کنیم لاله‌های این‌گونه در سینمای کشور نروید و با شفافیت و مشورت کاری کنیم، حتی اگر پروژه‌هایی هم خوب باشند اگر باعث ناراحتی اهالی سینما می‌شوند، تکرار نشوند.»

 

ایوبی هم چنین خاطرنشان کرد که«ما هیچ حساسیت منفی نسبت به نیک‌نژاد نداریم و می‌دانیم که عوامل پروژه در فضای سخت و پر استرسی کار را شروع کرده‌اند؛ بنابراین باید شفاف‌سازی و ابهامات در این زمینه برطرف شود.»

 

با این حال پس از گذشت حداقل 6 ماه از روی کار آمدن مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گویا هنوز آن شرکت کانادایی سندی را ارائه نکرده چون طباطبایی‌نژاد بارها اعلام کرده است که «تا زمانی که از طرف شرکت «درایو» که ادعا شده مالک اصلی فیلمنامه «لاله» است، نامه‌ای مبنی بر سلب ادعای مالکیت یا درستی این ادعا اعلام نشود، هیچ قراری بین ما و کارگردان این فیلم (اسدالله نیک‌نژاد) گذاشته نخواهد شد.»

 

به این ترتیب این پروژه فاخر به یک سوژه پر حاشیه با مخالفان زیاد تبدیل شده است تا آنجا که در مناظره اخیر سیما درباره سینما،‌ هم‌چون پتکی از سوی کوشکی بر سر سینمای ایران کوبیده شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • کاردستی
  • سر دنده ال ای دی led
  • ردیاب مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساپورت طرح دار نیکیتا و آدرس nikitasupport.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.